Vakantie Alaska en Yukon van 20 mei tot 10 juni 2013.

Dit is de route die wij willen rijden met de camper, maar.........lees onze belevenissen.

Dag 1.

We vliegen met Delta van Schiphol naar Minneapolis, Minnesota, dit is 9 uur vliegen. Na 4 ½ uur wachten hebben we een vlucht van Minneapolis naar Anchorage in Alaska, 5 ½ uur vliegen. Er zijn geen rechtstreekse vluchten van Nederland naar Alaska.

Ons vliegtuig. Vanuit het vliegtuig: Groenland en onder Baffin Bay.

We stappen over in Minneapolis.

Alaska. Vertrek uit Minneapolis. Over de Rocky Mountains naar Alaska. Genieten vanuit het vliegtuig. De gletsjers van Alaska zijn te zien. Laatste foto, 10 minuten voor Anchorage.

Anchorage. Landing om 20.15 uur op het Ted Stevens vliegveld te Anchorage. Rondom bergen met sneeuw. Anchorage op kaart X = ons hotel voor de 1e en 2 laatste nachten.

Lake Hood = het watervliegtuigenvliegveld.

In Anchorage heeft het 2 dagen geleden nog gesneeuwd. Voor Alaska is het net als bij ons ongekend lang koud geweest. Zes weken geleden was het in Fairbanks nog

-30 C. Over enkele dagen zijn wij in Fairbanks en dan hebben we de eerste zomerse dag in Alaska, 23 C. Er volgen nog vele zomerse dagen tijdens onze reis. Er is 10 uur tijdverschil met Nederland!  Alaska 09 uur, Nederland 19 uur. Anchorage heeft 290.000 inwoners. In 1964 was er een grote aardbeving in Alaska, door de Tsunami was er grote schade o.a. in Anchorage. Het vliegveld heet Ted Stevens. Het watervliegtuigen vliegveld is Lake Hood. Jaarlijks begint hier de Iditarod, de sleehonden race van Anchorage naar Nome, 1700 km. Nu doet men er 9 dagen over, in 1973 nog 20 dagen.

Ons hotel voor de 1e nacht in Anchorage, dit is verplicht bij het huren van een camper.Een gratis shuttle bus haalt ons van het vliegveld. We zijn net buiten om te kijken waar we moeten zijn voor het busje en dan komen ze aanrijden. Er zitten al meer mensen in het busje, ze weten in het hotel wanneer de gasten aankomen vertellen ze ons. Het hotel is 10 minuten vanaf  het vliegveld. Om 21 uur zijn we in het hotel, we zijn inmiddels 25 uur op! Naast het hotel is het watervliegtuigen "vliegveld" Lake Hood. 's Avonds nemen we nog even een kijkje en genieten van de ondergaande zon. Er ligt ijs midden op het meer. Dan lekker slapen!

Dag 2.
We gaan vandaag de camper halen en maken een telefonische afspraak en mogen de camper om 12.30 uur halen. Meestal kun je een camper na 14 uur halen, we hebben geluk. Eerst nog even bij het watervliegtuigen "vliegveld" kijken. We zien de besneeuwde bergen rondom Anchorage heel goed. Ook het ijs op het meer is goed te zien.

Genieten van het watervliegtuigenvliegveld. Op de 4e foto zie je ons hotel vanaf het meer. enieten van het watervliegveld "Lake Hood", met rondom het meer veel geparkeerde vliegtuigjes, met uitzicht op de besneeuwde bergen.

Watervliegtuigen vliegveld: Lake Hood Anchorage is de drukste Sea Plane Base in de wereld. Per dag stijgen 800 vliegtuigen op, als er geen ijs ligt op het meer.

Nu kunnen er geen watervliegtuigen opstijgen en landen. Over 3 weken zijn we hier weer

2 nachten en dan....volop watervliegtuigen die opstijgen en landen.

Lake Hood ligt naast het Int. vliegveld Ted Stevens en nog een vliegveldje voor kleine vliegtuigjes.

Om 12 uur gaan we met een taxi van het hotel naar het camper verhuurbedrijf.

Het camperbedrijf. Plattegrond van onze camper.

Onze camper: C 25, van li. boven naar li. onder: douce, w.c., wasbakje, kast, koelkast en vriezer, eettafel (ook bed), bed boven en daaronder bestuurdersstoel en passagiers stoel, stoel, deur, gasstel, aanrecht, erboven een magnetron, 2 persoons bed. Rondom kastjes. Onderin bergruimte voor stoelen, koffers e.d.

We gaan rijden van Anchorage naar Willow. Eerst even boodschappen dien in Anchorage.

Ons 1e kopje koffie in de camper, bij Mirrow Lake. Mirrow Lake, een bevroren meer onderweg.

De eerste campings waar we willen staan zijn nog gesloten, de leidingen zijn nog bevroren. Op de camping in Willow Creek, is niemand aanwezig. Er hangt een briefje aan de deur, je kan gaan staan en morgen om 9 uur betalen. Er zijn stroom aansluitingen en bankjes. We staan op het grind, aan de rivier de Willow. Water en afvoer is aanwezig maar niet bij de plaats.

Dag 3.

We gaan naar Denali Park. Om 9.00 uur willen we de camping betalen maar is er nog niemand, na een kwartier wachten is er nog niemand en gaan we verder! Gratis dus.  Er was nog 1 camper, die is gelijk met ons vertrokken.

Chultina River, Milepost 135. We parkeren in de sneeuw en kijken bij Denali View South. Vanaf hier is de hoogste berg McKinley, in Denali Park te zien. Uitzicht vanaf Denali View South, op Denali Park en de hoogste berg Mount McKinley. Helaas is McKinley in de wolken of zien we hem in het midden..........heel vaag.

Mount McKinley. De hoogste berg van Amerika, in het Denali National Park is 6194 meter.

We rijden van Willow naar het Denali Park.

Chultina River, Milepost 135. We klimmen iets hoger en hebben nog een mooier uitzicht over de bevroren rivier en de bergen van Denali Park. Bergen van het Denali Park, vanaf Milepost 135.

We rijden daarna naar Riley Creek Campground in het Denali Park.

Ons plaatsje op Riley Creek Campground in Denali Park. Wij staan hier 2 nachten.

Deze camping is $ 44.30. ( € 22.15 p.n.). Er is geen hook up. Platte grond van Riley Creek Campground in Denali Park, x = ons plaatsje.

Alle andere campings buiten het Denali Park zijn nog gesloten. Meestal krijgen we te horen, de waterleiding is nog bevroren. Ook deze camping is nog voor 1/3 gesloten, die plaatsten zijn nog niet sneeuwvrij gemaakt. Voor vertrek tanken we water en lossen afvalwater, achter de receptie. De meeste toilet gebouwen zijn gesloten omdat ze nog bevroren zijn, bij de receptie is het toiletgebouw open.

Hook up: Camper aansluitingen op elektrisch, water toevoer en riolering. Heb je geen Hook up, dan gaat de  koelkast over op gas, je hebt een schoon- en afvalwater tank aan boord. Licht en waterpomp gaan op accu 's. De accu 's worden gevuld door een zonnepaneel op dak en tijdens het rijden.

Dag 4.

Op de camping krijgen we alvast de ticket voor de bus door het Denali Park. In Nederland heb ik via internet een busreis door Denali Park geregeld.  Wij lopen van de camping naar het Wilderness Access Center,  dit is 10 minuten. Je kan je ook door een bus laten halen.

De bus rijd voor de camping langs. Ticket voor een busreis in Denali Park. Kaartje, met de weg door Denali Park. Wilderness Accress Center, waar we ons moeten melden. Onze bus ....maar.....

Denali Park.

Het Denali Park is 300 km. ten Noorden van Anchorage. Een Nationaal Park met de hoogste berg van Amerika Mount McKinley, 6194 meter. Het Park is in 1917 opgericht. Een leuke film hierover zie je in Wilderness Access Center. Het park is er sinds 1980, het 2.4 miljoen hectare. Er loopt 1 weg doorheen van 140 km. Auto 's zijn niet toegestaan, vervoer alleen per bus. Je mag er wel wandelen en in je tentje overnachten.

Onze bus lekt olie na een kwartiertje rijden, al snel komt er een nieuwe bus! Omdat wij zo vroeg zijn, 23 mei, kunnen we nog niet zover het park in, de weg is nog niet geheel sneeuwvrij. Het is zonnig maar nog fris.

Moose, Eland in het Denali Park. Keuteltjes van een Moose.

Denali Park. Bustour door Denali Park.

Denali Park. Moose met 2 jonkies.

Denali Park. Links, een grondeekhoorntje. De rivieren zijn nog grotendeels bevroren. Even buiten de bus genieten.

Een Indiaan verteld over het Denali park. Ook krijgen we een leuk boekje.

Denali Park. Prachtige wijdse gezichten. Genieten! Onder: een kudde rendieren.

We wandelen weer terug naar de camping Riley Creek in het Denali Park. Onze camper tussen de sneeuw.

Dag 5.

We rijden van het Denali Park naar Fairbanks, 200 km.

Van het Denali Park naar Fairbanks. Onderweg vaak wegwerkzaamheden, je ziet helaas ons sterretje op de voorruit. Het is een lange rechte weg. We kijken nog een keertje achterom door ons spiegeltje.

Camping River 's Edge R.V. Park, Fairbanks. We staan voor € 26.06. Het is zonnig, 23 C. Er is maar 1 plaats op de camping waar je afvalwater kunt lossen, de rest is nog bevroren. Dit doen we voordat we weer vertrekken. De bloemen werden opgehangen toen wij er waren, het is hier de 1e mooie zomerse dag.  Onze camper. Bijzondere vogels. De camping is aan de rivier Chena

De campingeigenaren vinden het leuk om een praatje te maken, ze vertellen dat de weg tussen Dawson en Tok nog niet open is (nog niet sneeuwvrij). Ook krijgen we het advies om bij Eddy in Tok te gaan eten.

Zonnig, 23 graden! We kunnen zelfs buiten zitten en zien de zon prachtig ondergaan.

Zonsondergang op de camping te Fairbanks.

Dag 6.

Van Fairbanks naar Tok, 330 km.

Kaartje van Fairbanks. Onze route van Fairbanks naar Tok. Met de camper staan we bij de universiteit van Fairbanks (op een berg) om te kijken of we McKinley kunnen zien. Boven de dennenboom??

North Pole.  We bezoeken in North Pole Santa Claus met de enige echte Kerstman.

Greeting from the North Pole, Alaska. We gaan weer verder, richting Tok.

De weg naar Tok gaat grotendeels langs de Tanana River. Kaartje van de Pipe Line. Wij gaan over de Tanana River Bridge. Naast de brug de Pipe Line.

Pipe Line:

De Pipe Line loopt van Prudhoe Bay naar Valdez. De olie komt na 6 dagen aan in Valdez, 1.4 tot 2.1 miljoen barrel per dag! De leiding heeft een diameter van 122 cm. en is 1287 km. lang. Sinds 1977 is de Pipe Line in gebruik en is zowel bovengronds als ondergronds. Hij wordt bewaakt door vliegtuigen. Er zijn al wel rampen geweest.  In 1985 kwam 86.5 % van het totale inkomen van Alaska uit de aardolie-industrie.

We kijken naar voren en op zij, we hebben ogen te kort. Wat mooi en bijzonder om hier te rijden. We rijden naast de Tanana River. Koffiestop op een P. Onder: Gerstle River met de Black Veterans Memorial Bridge.

Aankomst in Tok, 1400 inwoners. Zonnig, 24 graden.

Onze Camping R.V. Village in Tok. € 30.25. Het plaatsje tussen de bomen. We hebben een iets grotere buur ....... een bus en daarachter aan de trekhaak een kar, een auto en....daar bovenop een quad.

Uitzicht op de weg naar Eddy. We hoorden onderweg dat we beslist hier moesten eten........................bij EDDY 'S Restaurant.

Dag 7.

Van Tok naar................we zien wel, .................ergens halverwege Whitehorse, Canada. 340 km.

In de sub pagina Alaska v. a. Tok.