Israël, mei 2011.

In mei 2011 ga ik een rondreis met de bus maken door Israël.

In 1974 ben ik 3 maand in Israël geweest en heb toen in Kibboets Sha'ar HaGolan gewerkt. Op de vrije dagen zijn we door Israël getrokken, Haifa, Nazareth, Tiberias, Jerusalem, Tel Aviv. Ook hebben we samen 2 keer een trip van 3 dagen gemaakt met onze begeleiders van de Kibboets en alle volenteers in een vrachtauto waar bankjes in gemaakt waren. De ene trip ging naar Nazareth, Akko, Haifa, Rosh Haniqra, Banias. De andere trip ging naar Masada, Dode Zee, Eilat en Rode Zee met het koraaleiland (nu Egypte). Zie: Israël Kibboets 1974.

De bus voor de komende vakantie, met een Israelische chauffeur en een Nederlands/Israelisch gids. Tel Aviv (2), Tuin te Jaffa.

De 1e nacht verblijven we in een hotel in Tel Aviv. De volgende dag gaan we met de bus naar Jaffa, hier hebben we een mooi uitzicht op Tel Aviv. Dan gaan we via Caesarea naar Akko. We overnachten enkele nachten in Kibboets Degania. Vandaar maken we tochten door Noord Israël.

Aquaduct bij Caesarea.

Oud Caesarea.

We lunchen in een kibboets aan zee. Een Yucca vol met slakken. De kibboets.

Akko, aan de zee. Akko, Khan el Umdan. We gaan door de onderaardse tunnels.

Haifa.

We zien de Bahai Tempel boven op de berg, beneden staat een bruidje (foto uit de bus). We kijken van boven de Bahai Tempel naar Haifa (2x). We vertrekken weer en rijden door Haifa.

Koffiestop, regen in Noord Israël, het regende hier al 20 jaar niet in mei zegt een bewoner van dit dorp. Lunch in een Druzendorpje, heerlijk falafel. Noord Israel, vanuit de bus.

Nazareth, vanuit de bus. We bezoeken de Verkondigingskerk. Het dak van binnenuit. In de kerk. Kana, vanuit de bus.

Griekse Kerk aan het meer van Tiberias, vanuit de bus. De alleroudste Menora, midden bovenin en ernaast uitvergroot. Opgravingen in Capernaum, aan het meer van Tiberias. Oude mozaik vloer. Tabgha.

Banyas.

Banyas, de bron van de Jordaan. Grot van god Pan, bij de bron van de Jordaan. Het is een Grieks Heiligdom, van rond de 3e eeuw voor Chr.

Mount Hermon.

De uitkijkpost in Noord Israël. Loopgraven op de berg. Vanaf hier uitzicht op Mount Hermon. En uitzicht op Syrie.

De Jordaan in het Noorden van Israël. Ein Gev, de bergen zijn Jordanië. Meer van Tiberias, rechts ligt Tiberias. Lunch in St. Peter's restaurant, natuurlijk eten we een visje.

Meer van Tiberias.

We gaan varen op het meer van Tiberias. Met een Israëlisch en Nederlandse vlag en het Wilhelmus! Uitzicht op Jordanië.

Degania.

Enkele nachten logeren we in deze huisjes van Kibboets Degania. Helaas een schuilkelder in de buurt. Maar overal trots de vlag. Vervoersmiddel van de "oudjes" in de kibboets. We eten in de gemeenschappelijke eetzaal van de kibboets. Lopend buffet. Na het eten doe je je eigen vaat in de afwasmachine zetten. Dan weer naar ons huisje, 5 min. lopen.

Kibboets Degania.

Onze bus, zonsondergang. De bergen zijn Jordanië. Onder: L.voor Kibboets Degania, l. meer van Tiberias. Bergen, Jordanië. m. rechts Kibboets Sha'ar HaGolan, (1974).

Natuurlijk bezoeken we ook de Doopplaats bij de Jordaan. Je kan je hier laten dopen.

Hier heb ik in 1974, 2 dagen bananendozen gevouwen. Kibboets Sha 'ar HaGolan tegen de bergen van Jordanië/ De afslag naar Kibooets Sha'ar HaGolan.

We gaan nu verder naar het zuiden. Ons hotel is in Jerusalem.

Beth Alfa.

Een mooie oude mozaïekvloer.

Beth Shean.

We bekijken de oude opgravingen o.a. een winkelstraat. Het badhuis. En de w.c in openlucht, mooi naast elkaar. En op elke steen 1 bil dus dan valt het er mooi tussen!

Grens West Bank. Weinig landbouw te zien. De bergen zijn Jordanië. Nummerbord.

Jerusalem.

We rijden Jerusalem binnen en zien van ver al de Rotskoepel. Wij moeten de Rotskoepel voor 10 uur bezoeken, daarna is het gebied van de Moslims. Israël doet dan nog wel de beveiliging.

We gaan met de bus naar boven, op de Olijfberg. Maar daar zien we onlusten, we krijgen stenen naar de bus gegooid. De chauffeur gaat omdraaien en we vertrekken snel. Onder aan de Olijfberg liggen politieagenten te rusten. Museum. Knesset.

Menora, Jerusalem.

Klaagmuur.

Heel veel militairen bij de Klaagmuur, de beveiliging is enorm. (In 1974 niets). Klaagmuur, links is voor de mannen, alleen met een keppeltje op is het toegestaan! De vrouwen mogen rechts naar de muur. Heel veel briefjes tussen de stenen.

Jerusalem, lekker door de oude stad winkeltjes kijken. Koffie drinken, lunchen  enz. Schoolkinderen krijgen geschiedenisles op straat!

Jerusalem, Grafkerk. Zalvingsteen (hier laten de gelovigen b.v. hun aankopen zegenen door het even op de steen te leggen. Grafkapel.

Dormitio Kerk. Steen met een hele oude platte grond van Jerusalem. Via Dolorosa.

Jerusalem. Griekse Kerk. Getsemane. Ezeltje. Jaffa Poort. De ommuurde oude stad Jerusalem. Jerusalem. Poort. Jerusalem bij nacht.

Wij gaan nu weer verder naar Eilat.

Yad Vashem.

We bezoeken Yad Vashem. Namen van de helpers van de Joden in de 2e W.O. Namen van de plaatsen waar vermoorde Joden woonden. Yad Vashem. INDRUKWEKKEND!

Bethlehem.

We wandelen naar de Geboortekerk. En gaan door de kleine ingang naar binnen. We lopen door de kerk en langs de geboortegrot. De muur en uitkijktorens. We gaan nog langs een winkelstraat. Bij de grens een bord: Israëliërs niet welkom. Bethlehem vanuit de bus.

Onze reisleidster, een Israëlische had er al over verteld, want zij mag niet mee vandaag naar Bethlehem! Wat fijn dat ik hier in 1974 ben geweest toen er nog geen muren waren. Hoop dat er ooit eens vrede komt en de muren weer omver kunnen en iedereen hier welkom is.

Dode Zee. Lekker drijven.

Dode Zee.

Lot kijkt uit over de Dode Zee. Zout fabriek bij de Dode Zee. We verlaten de Dode Zee en gaan via Qumran naar Eilat.

Qumran.

De vindplaats van de Dode Zee rollen, in deze rots zijn enkele gevonden. Uitzicht van Qumran, in het midden de Dode Zee, de bergen is Jordanië.

Masada.

In 1974 het slangenpad omhoog gelopen. Nu gaan we lekker met de kabelbaan naar boven. Uitzicht op de Dode Zee door de oude stenen. Oude opgravingen van de rots Masada.

Timna Park.

De bus parkeert voor de Zuilen van Salamo. Pilaren van Salamo. Ina bij de zuilen. Paddenstoel in het Timna Park. Hathor Kasteel. We verlaten het park, vanuit de bus.

Eilat.

Zonsondergang boven Jordanië, vanuit mijn balkon in Eilat. We hebben een vrije dag in Eilat. Met de plaatselijke bus gaan we naar het centrum en strand van Eilat. Heerlijk! Aan de andere kant ligt Akaba, in Jordanië.

Krater Ramon.

We rijden midden door de Krater en gaan nu weer naar boven. Ik sta nu boven, bij de rand van de krater. Krater Ramon in de Sinaï woestijn. Schildpadjes in een parkje bij de krater.

Boker Tov.

Huis van Ben Goerion. Huiskamer, kantoor van Ben Goerion. De slaapkamer van zijn vrouw Paula. Museum, (sorry je mag geen foto 's maken). Graven van Ben Goerion en zijn vrouw Paula. Een mooie cactus in Boker Tov.

We verlaten Kibboets Boker Tov. In de woestijn gaan we picknicken. Het is 36 C.

Vlak voor Tel Aviv, zonnebloemen vanuit de bus. Het strand van Tel Aviv.

WAT EEN PRACHTIGE REIS WAS DIT!