Derde en laatste deel van mijn Nieuw Zeeland reis.

Vrijdag 3-3

Vandaag gaan we Fox Glacier verlaten en gaan we naar Queenstown.

We vertrekken weer met de bus en zien mooie meren. We wandelen door het regenwoud naar Thunder Creek Falls, 28 m.

Makarora, een Country Cafe. Hier hebben we een koffie stop. Er is Maori kunst e.d. te koop.  Een geldboom met geld uit allerlei landen.  Zoveel te kijken, leuk. O.a. nummerborden uit heel veel landen en staten. Floortje begon hier een reis door Nieuw Zeeland.

We gaan weer verder en maken verschillende mooie stops.

Lake Wanaka, 311 m. diep en 45.5 km. lang                                         en         Lake Hawea.

Koffie stop bij een fruit bedrijf met een mooie rozentuin. We kopen er heerlijk fruit.

Goldfields Jet. Enkelen van de groep gaan in de Jetboot, over de Kawarau River.

Op weg naar Queenstown. Hier blijven we 2 nachten.

Queenstown. Uitzicht vanuit ons hotel. Ondergaande zon.

Zaterdag 4-3, Milford Sound.

Wij gaan een excursie maken naar Milford Sound waar we 2 uur gaan varen. De tocht met een grote bus erheen is ongeveer 4 uur, we hebben verschillende stops voor heel bijzondere uitzichten. Om 7.15 uur vertek en om 19.30 uur weer terug, een lange, maar o zo 'n mooie dag!

Milford Road. We gaan met de bus van Queenstown naar Milford Sound. Op de kaart is te zien dat er geen rechte weg naar toe is, dat heeft te maken met de bergen ertussen. Maar de route is ongelovelijk mooi. Dus dat is genieten. Onze bus vandaag. Het dak is ook van glas. De laatste 2 foto 's zijn vanuit de bus gemaakt.

Mirrow Lakes. Prachtige bergen spiegelen in Mirrow Lakes.

Wat een ongelofelijke mooie route. Mirrow Lake. De fotograaf. Prachtige bergen en rivieren. Wolken rond de toppen van de bergen. Uitkijkje door het dak, vanuit de rijdende bus op een gletsjer. De Homer Tunnel, we gaan onder een rots door, het is een 1 baanse tunnel. 1270 m. Een mooie waterval., vlak voor de tunnel. We mogen/moeten toch even wachten.

Milford Sound.

Na uren door deze natuur te reizen komen we aan bij de haven van Milford Sound, hier begint de boottocht. De boot ligt al klaar, heerlijk 2 uur varen.

Milford Sound: 16 km. lang tot de Tasman Zee, de rotsten zijn 1200 m. Mount Peak is 1692 m.

Het is de natste plaats van Nieuw Zeeland. Het regent gemiddeld 6813 mm. en 182 dagen p. j.

WHAH, WIJ HEBBEN GEEN REGEN, WEL BEWOLKING, MAAR OOK REGELMATIG ZON.

Prachtige kleuren water als de zon schijnt.  O.l.: Mitre Peak in de wolken, 1692 m. O.r. Mirte Peak weer uit de wolken op de terugreis.

Pelsrobben, op de rotsen in Milford Sound.

Aankomst bij de zee. Waar het water hoog tegen de rotsen klost. We maken een rondje en draaien om weer terug te varen naar onze bus.

Milford Sound. Prachtige watervallen, we varen soms heel dicht er voor langs. Het water klotst in de zee. Mooi!

Pelsrobben, Milford Sound.

Genieten en nog eens genieten. Wat is dit een ongelofelijke mooie tocht. Dan varen we weer terug naar de haven. Hier staat de bus.

Nieuw Zeeland, er zijn meer schapen dan inwoners, nu dat hebben we gezien. Gaaf hoor. Maar ook veel koeien.

Herten. Foto 's vanuit de bus. Een kerkje tussen de goud gele bergen.

Onderweg mooie meren. Onder: we zijn weer aangekomen in Queenstown.

Zondag 5-3

Van Queenstown naar Lake Tekapo.

Kawarau Bridge. We gaan kijken bij het Bungy Jumpen. Wij genieten vanaf de brug. Hier is het ooit begonnen. Veel mensen kijken vanaf de brug. Een bootje gaat je weer ophalen na de sprong.

Lindis Pass. Wij gaan er over heen.

Lake Pukaki. De Gletsjers  Mount Cook, 3764 m. aan de andere kant van het meer en waar wij een aantal dagen geleden de helihike hebben gedaan vanuit Fox Glacier. Genieten van het mooie blauwe water. Zon achter de wolkjes. De gletsjers aan het eind van het meer.

Lake Tekapo. We rijden Lake Tekapo binnen. Wandelen naar de brug. Bij de auto 's is het kerkje: Church of Good Shepherd.

Lake Tekapo, Church of the Good Shepperd.

Ons hotel is 1 min. van het meer,  via de loopbrug, 125 m. lang, (sinds 2015) gaan we naar het kerkje. Ook even in het kerkje kijken. Foto gemaakt vanaf de brug,  als er een bruidspaar bij de kerk is. Het is geen lupine tijd meer, maar toch nog 1 gevonden. Sorry, in de kerk mocht ik geen foto maken.....

We blijven 1 nachtje in Lake Tekapo. 's Avonds kijken we sterren bij het meer, prachtig!

Maandag 6-3

Van Lake Tekapo naar Christchurch.

Geraldine. Hier is onze kofiestop. Geraldine van 3 op reis is hier ook geweest, haar naamgenoot.

Spoorweg, al dicht bij Christchurch. Niet alle treinen rijden vanwege de aardbeving schade.  We zien heel veel en lange beregeningsapparatuur. En heel veel koeien.

We rijden Christchurch binnen. Hier zijn we onze laatste nacht. We komen al vroeg aan en krijgen vanaf het hotel een rondleiding door Christchurch.

Christchurch, Universiteit. Leerlingen in uniform. De tram in Christchurch.

Cathedral Christchurch. Grote schade na de aarbeving van 2011. Helaas gaan ze hem afbreken.

De gevolgen van de aarbevingen van 2010 en 2011 zijn nog goed te zien.

Re Start: Ook het winkelcentrum in Christchurch is door de aardbeving vernield. Ze hebben in de buurt van het centrum containers neergezet. Daarin zijn nu de winkels, met veel kunst ertussen. Wij nemen lekker koffie hier. Nu is het einde van de rondleiding en gaat een ieder nog rondkijken en weer terug naar het hotel. We hebben vanavond een afscheidsetentje, 5 min. vanaf het hotel. Wij kijken eerst nog even rond.

Bridge of Remembrance.

In het Centrum van Christchurch, meisjes in schooluniformen.  Museum, 1870.

Herdenkingsmuur, met de namen van de 185 overleden mensen tijdens

de aardbeving op 22-2-2011.

185 Empty Chairs. We gaan kijken bij de 185 lege en allemaal verschillende stoelen. Indrukwekkend!

Van het centrum Christchurch lopen we terug door de Botanische tuin naar het restaurant.

Botanische garden, Christchurch. Heerlijk door deze tuin gaan we weer terug wandelen. Volop genieten. Het is inmiddels al 18 uur.

Daarna nog allerlei bijzondere bomen en boomwortels. We moeten gaan anders zijn we te laat voor het etentje.

Dinsdag 7-3

Vandaag begint de terugreis. We moeten om 10 uur uit het hotel zijn. Om 16 uur gaan we met de taxi naar het vliegveld. En het regent.....Op naar het grootste winkelcentrum van Nieuw Zeeland, 5 min. lopen.

Daar gaan de laatste Nieuw Zeelandse dollars.......

Heerlijk uren door het grootste winkelcentrum van N.Z.

Natuurlijk nemen we TimTam mee, een Nieuw Zeelands lekkernij...mmmmmmm.

Om 16.15 uur vertrekken we met 2 taxi busjes naar het vliegveld.

We gaan om 18.45 uur vliegen naar Sydney, 3.15 uur.

De Crew. Ons vertrek met de Airbus A 380-800 uit Christchurch, in de regen.

Vliegen boven Nieuw Zeeland. Prachtig de hoge bergen en gletsjers.

Vlucht Christchurch naar Sydney. Het is inmiddels donker. Op het kaartje in het vliegtuig zien we licht/donker. Aankomst in Sydney.

In Sydney hebben we een technische stop, 1.45 uur. Voor ons betekent het uit het vliegtuig, door de douane. Weer inchecken, door de douane. Dan vliegen we in 14 uur van Sydney naar Dubai met dezelfde Airbus A 380-800.

Aankomst in Dubai. Nu even tijd om te winkelen op het vliegveld in Dubai.

Weer verder in een andere Airbus A 380-800.

Vliegen boven Iran.

We gaan van Iran naar Turkije, maar ja met zoveel besneeuwde bergen, waar is dan de grens?

Turkije vanuit de lucht, nu weet ik het zeker. Dank aan Google.

Het kleine witte meer is: Sodali Göl. Het grote meer: Van Gölü.

Om 12.30 uur zijn we op Schiphol. Ik neem de trein om 14 uur en ben om 16 uur in Assen. Totaal was de terugreis 36 uur, van hotel tot mijn huis. Maar het viel erg mee, dankzij de Airbus A 380-800?

Wat was dit een geweldige reis: Australië en Nieuw Zeeland. Het was zo de moeite waard. Een geweldige natuur. Leuke dieren gezien in hun eigen natuur. Prachtige steden bezocht. Top dingen gedaan, o.a. de Heli Hike.

Dank aan mijn reisgenote, mede voor de mooie foto 's.
Die ik heb mogen gebruiken, erg leuk want soms sta ik er zelf op.