Busreis naar KROATIË mei 2016.

De busreis naar Lovran, mei 2014, staat op de sub pagina.

Koolzaad onderweg, in Duitsland.

We gaan via Slovenie, helaas regen.

Petrcane.

Ons hotel is voor 3 nachten in Petrcane.

Het strand en het dorpje Petrcane is op loopafstand. Witte kerkje, vanaf balkon van ons hotel. Kaartje. Schip voor de kust bij Petrcane. Geen Euro maar Kuna! Petrcane bij nacht.

Zadar.

Groet aan de zon. De ronde heeft 22 m. doorsnee. De zonnecellen geven als het donker is licht. Zeeorgel, maakt geluid op de golven. Hoe meer golven hoe meer geluid.Leuk als er een boot langs de kust gaat.

Kathedraal St. Anastasia.  Historische steen. Schandpaal. Stadspoort. Forum.

Zadar, St. Donat Kerk.

Kroatische architectuur uit de vroege Middeleeuwen.

Dan bezoeken we Nin, de oudste Kroatische Koninklijke stad.

Nin.

De brug en poort naar het oude stadje, ervoor staat Hertog Branimir, heerser van de Dalmatische kust van 879-892. Zoutpannen. Een schip uit Kroatië van de 11e eeuw. De hoofdstraat van Nin. Kerk met een mooie preekstoel.

Kathedraal, Nin, de kleinste ter wereld. Met een Fresco.

Romeinse Tempel, 2e helft v.d. 1e eeuw na Chr.

St. Nikolaas Kerk, 12e eeuw. Niet ver van Nin.

Trogir.

De klokkentoren. Zangers. De Kathedraal.

Kathedraal. Preekstoel 13e eeuw. Romaans hoofdportaal, 1240.

Plafon van het Kapelletje naast de Kathedraal. Doopvont, 1467. Boven de deur.

Nog even koffie drinken aan de kade, helaas regen. Met stortbuien verlaten we Trogir.

Split.

Split, een gedeelte van de maquette van de stad Split. We lopen door de Diocletianus Paleis kelder, 300 v. Chr.  Beeld: Grgur Ninski, Ivan Mestrovic. In de kelder zijn allerlei winkeltjes, zoals deze met gitaren. Twee duifjes.

Dit was eerst een Mausoleum.

Nu is het een kerk.

Een mooie Sfinx is ervoor.

Split.

We zijn op de kade. De kerk is nog steeds zichtbaar. Je ziet de boten die, o.a. naar Italië gaan. Aan het eind van de kade een mooi kerkje. De kade met de vele terrasjes.

Makarskaa Riviera.

We gaan van Split naar Gradac, een mooie weg langs de kust.

Gradac.

Aankomst in Gradac, foto vanuit de bus.  Vanaf het balkon van ons hotel. Ons hotel in Gradac.

Zonsondergang in Gradac.

Vandaag naar Dubrovnik.

Onderweg: Fruit stalletjes. Foto 's maken. Een mooie vruchtbare vallei tussen Gradac en Dubrovnik.  Mooie lage bewolking.  Oude Romeinse muur van Ston, de muur gaat over de berg rond het plaatsje Ston, hij is 5 km. lang en in de 14e eeuw gebouwd. Mooie dorpjes langs de kust.

Nog effe genieten en dan zijn we in Dubrovnik, eerst de haven.

Dubrovnik.

De muur rond Dubrovnik. Wij gaan de stad binnen via de Pile Poort.

De winkelstraat Plaza Stradrun. Het is druk, vele cruise gasten.  Smalle zijstraatjes. Erboven hangt de was. Dubrovnik, de poortenHet centrum is bij de klokkentoren.

Grote Onofriofontein, 1438. Onze Lieve Vrouw Hemelvaart Kathedraal.  Sveti Vlaho, kerk v.d. heilige Blasius en Roelantszuil, 1418. Sponza Paleis. Binnenplaats Sponza Paleis. De kleine Onofriofontein.

Dubrovnik.

Naast het kerkje, kun je met de trap naar de muur. Wij gaan wandelen (€ 16.30) over de stadsmuur. Uitzicht op de winkelstraat Placa of Stradun en even later de zee. Wij beginnen bij de Pile Poort en stoppen bij de haven. Het is 1 richting verkeer, i.v.m. de drukte!

Muur van Dubrovnik. Wij lopen van De Pile Poort naar de haven, helemaal langs de kust. Je kan helemaal rond. Veel cruises.

Cruise. Bootjes. Wandelen over de muur van Dubrovnik.

Dubrovnik.

Wandelen over de muur en we zie o.a. de kerk. Wij zien aan de ene kant veel de zee en aan de andere kant van de muur is de stad Dubrovnik. Koffie drinken we op de muur, ergens tussen 1. en 6. Heerlijk en gewone prijzen. Maar hoog boven de zee! De Pile poort, vanaf de muur. Hier werden we afgezet door de bus en nu weer opgehaald. Eerst gingen we met een gids door de stad en daarna nog lekker veel tijd om leuke dingen te doen. Wij zijn over de muur gelopen en hebben nog van de stad genoten. Dan naar de bus. Als we over de brug gaan krijgen we een buitje.

Dagje naar Mostar:

Dagje Mostar in Bosnië-Herzegovina.

Bij de grens worden alle paspoorten gescand. Wij wachten 15 min. in de bus. Onderweg een foto stop bij een burcht. Vlag Bosnië-Herzegovina. En fruit verkoop. Onderweg vanuit de bus.

Mostar.

De brug Stari Most. De brug vanaf de winkelstraat. We lopen over de brug. De rivier Nerevta, met uitzicht op de winkelstraat van Mostar. De andere kant vanaf de brug, de rivier Nerevta. Waterpijp. Herdenking 1993.

Mostar, de Stari Most, is 4 . breed en 28.7 m. lang en gaat over de rivier Nerevta. De brug is in 1993 verwoest. Van 2001-2004 is de brug herbouwd voor 13 miljoen euro. Ze hebben de stenen weer uit de rivier gehaald.

We bezoeken een Ottomaans huis. De vrouwenkamer. Uitzicht raam vrouwenkamer. Kraamkamer. Kachel en lamp in het Ottomaans huis.  Er liep ook een schildpad.

Mostar.

Lekker even tijd voor het winkelstraatje. Maar dan gaat het regenen. Dus lekker worstjes eten. Helaas terug naar de bus door de regen.

Medugorje.

Een bedevaartsplaats. Met heel veel bankjes buiten, er zijn nog veel meer,  ze zijn niet op 1 foto te maken! Beeldje.

Gradac.

Een dagje varen, we lopen naar de haven. (wit = hotel). Met deze boot varen we naar 2 eilanden vandaag! Gradac is mooi te zien vanaf de boot. We verlaten Gradac. (wit = hotel).

Trpanj.

Aankomst op het eiland Peljesac in het dorp Trpanj. We maken een wandeling over het eiland. Kerkje op het eiland. Daarna nog even het dorp Trpanj door en daarna weer verder.

We lunchen op de boot, de restjes gaan naar de meeuwen.

Sucuraj.

Daarna varen we naar het eiland Hvar, en bezoeken het dorpje Sucuraj. Prachtige planten. De begraafplaats vanaf het water. St. George Kirche. Visser.

Vanaf het eiland Hvar.

In de verte zien we Gradac. We varen terug naar Gradac.

Van Gradac naar eiland Krk. Mooie kleur zee. Eiland Krk aan de overkant. Kleine eilandjes tussen het vaste land en het eiland Krk. Lunch in een dorpje en...een visje.

We logeren in Njivice en gaan naar Krk, Punat en Baska.

De brug vanaf vaste land naar het eiland Krk. Vanaf de brug. 2 nachten in Njivice. Aan de andere kant ligt Lovran, hier was ik in 2014. Mooi poortje aan zee. Haven Njivice, het witte (l) is ons hotel.

Krk. Kathedraal in Krk. Wasvrouwtje. Geraniums. Spreekt voor zich, Ina. Mandarijntjes. Klok met 24 uur.

Punat:

Punat.

Kerkje uit de 12e eeuw. 12x7 m. We bezoeken het Klooster eiland, hier varen we in 10 minuten naar toe. Haven met erachter het dorpje Punat en helemaal rechts het Klooster eilandje. Haven en dorpje Punat.

We varen naar het eilandje en bezoeken het klooster. Kapelletje Porodenja, 1651. Oud geld van heel veel landen. Achter de Monnik een oude steen met opschrift.

Vrbnik.

We gaan naar een wijnproeferij. Inclusief lunch.

Baska.

Een mooi badplaatsje op het eiland Krk. Winkeltje op het strand.

Dagje naar de Plitvice meren en watervallen:

Vanaf het eiland Krk eerst via de snelweg en later de kleine weg naar Plitvice National Park.

Via de snelweg. Dan over de gewone weg maar daar is een ongeluk gebeurd, we moeten een ½ uur wachten.

Toegangskaartje. Vlaggen.

Plitvice National Park.

Wel goed opletten tijdens de wandeling, anders val je in het koude water, zoals deze mevrouw uit onze groep. Wij gaan onder begeleiding van een gids door het park en genieten volop.

Plitvice Park. Watervallen. Meertjes. Overal bordjes. Prachtig!

Wat een geweldige watervallen. Ik was hier ook in 2014, maar toen was het bewolkt en af en toe een bui en nu zonnestralen. Geweldig!

Mali Prstavac, 18 m.

Alleen maar genieten van de mooie natuur.

Plitvice National Park.

Een stukje met de boot terug. Klimmen naar de uitgang, lekker in de zon. Dan met het busje terug naar de uitgang, waar de bus op ons wacht.

Senj.

We bezoeken de Breedtegraad in Senj. Van Senj gaan we naar eiland Krk.

3 borden/gedenksteen van de Breedtegraad. Schermen langs de snelweg, deze helpen tegen de BORA wind. Met de BORA wind wordt de brug naar het eiland Krk afgesloten. Wij hoopten op de laatste dag dat........helaas.

De terugreis:

De terug reis.

Slovenie, een kerkje en kerkhof. Nog een bijzonder kerkje. Oostenrijk (2). Duitsland. Vliegveld Frankfurt vanuit de bus. Dank aan foto 's van mijn reisgenote.

Het was een hele mooie reis met veel afwisseling van steden en natuur.