Zwitserland, juli 2016.

Met o.a. Montreux, Saas Grund, Matterhorn, Davos, Bernina Express, Glacier Express en Luzern.

Mulhouse (Fr.), onze 1e overnachting, Saint Etienne kerk, het oude raadhuis, 1551.

Montreux.

Jazz stad. Montreux, een prachtige "boot" (vast aan de kade), waar je heerlijk kunt zitten. Freddie Mercury. Ingang Music en Convention Center. De rode loper ligt uit. Er is een leuke markt op de kade van het meer van Geneve. Vanaf de kerk is de weg afgezet,  voor de optredens vanavond. Kasteel Chillon, 13e eeuw, aan het meer van Geneve.

We gaan van Montreux naar Saas Grund.

Onderweg tussen Montreux en Saas Grund.

Saas Grund.

Het dorp met de prachtige bergen rondom. De Kerk. Ons hotel en balkon.

Met de kabelbaan naar Hohsaas, 3200 m.

Hohsaas.

Voor ons een gratis kaartje om met de kabelbaan naar Hohsaas te gaan. We kijken vanuit ons hotel/balkon op de kabelbaan. Kaart: We gaan met de kabelbaan van Saas Grund, 1559 m. naar Hohsaas, 3200 m. hoog. Op de terugweg stappen we uit in Kreuzboden, 2400 m. Dan wandelen we terug naar Saas Grund, 1559 m. Saas Grund en een klein bergdorpje zien we liggen vanuit de kabelbaan. In Kreuzboden gaan we in een andere kabelbaan op naar Hohsaas.

Aankomst op Hohsaas, 3142 m. In de omtrek zijn 18 bergen boven 4000 m.

De 1e platte berg is Alphubel, 4206 m, de 4 punten zijn vlnr. Taschhorn, 4490 m.,

Dom, 4545 m., Lenzspitze 4294 m., Nadelhorn, 4327 m.

Weissmies.

Lekker koffie drinken op 3124 m. en we zien wandelaars richting top Weissmies, 4023 m.

Vanaf Hohsaas, 3124 m. Li.: Trifthorn 3395 m.(dondere berg). Met sneeuw vlnr. aan de top: Signalkuppe, 4554 m., Dufourspitze 4634 m., Strahlhorn 4190 m., Rimpfischhorn 4198 m., (donker topje), Allalin 4027 m., naar beneden de Feegletscher en de platte is weer de Alphubel, 4206 m. We gaan met de kabelbaan weer terug naar Kreuzboden, 2400 m., hier stappen we uit. Hier zien we koeien.

Kreuzboden.

Tijd voor de lunch. En dan gaan we verder wandelend naar beneden.

Trift.

Trift, een klein bergdorpje. Niemand gezien!  Cafe Trift en de kaasboerderij zijn gesloten. Een bergkapel uit 1939. Wat een prachtige wandeling. Jippie, Saas Grund staat op het bordje. We lopen onder de kabelbaan door.

En prachtige bloemen onderweg, een impressie:

Bloemen Promenade.

De wandeling over de Bloemen Promenade is van Kreuzboden naar Saas Grund, alleen maar naar beneden lopen.

Fletschhorn 3996 m.,  (met sneeuw).   De melkbussen staan in koud stromend water. Trift in het midden.   Mooi watervalletje onderweg. Hoera, Saas Grund in zicht.  Het laatste stuk dalen we door het bos. Onderweg enkele kruizen. De huizen van Saas Grund al dichtbij. Een bankje bij de kinderspeelplaats, ppff effe uitrusten en dan heerlijk vlak lopen naar het hotel.

GEHAALD!!!!  Een ongelofelijke MOOIE afdaling !!!!!

Naar Tasch -  Zermatt en dan naar Gornergrat, 3100 m.

Met uitzicht op de Matterhorn.

Matterhorn.

We gaan van Saas Grund naar Tasch. De bus moet in Tasch blijven staan. Zermatt is auto vrij!  Kaartje Tasch - Zermatt. We gaan met de trein naar Zermatt. Dan stappen we over in de Gornergrat trein. Kaartje voor Zermatt - Gomergrat. We zien steeds de Matterhorn.

Rotenboden.

Rotenboden, we zijn 2815 m. hoog. Gornergrat, we zijn niet alleen boven. Foto 's maken. De trein die ons boven bracht. We gaan naar het hoogste punt lopen/klimmen.

Gornergrat, 3136 m.

Matterhorn, 4478 m. hoog. Gornergrat gletsjer. Op de top, 3131 m (aussichtplattform) zijn we niet alleen. Op de foto met de Matterhorn.

We gaan weer terug naar Zermatt met de trein. Genieten!

Zermatt.

Zermatt is auto vrij. Rivier Gornera met uitzicht op de Matterhorn. Winkelstraatje. Kerk in Zermatt, met een mooi plafond en glas in lood raam. Achter de kerk de bergraafplaats van de omgekomen bergbeklimmers van de Matterhorn, met allerlei aandenkens. Er zijn meer dan 500 mensen bij de beklimming/afdaling omgekomen.

Glacier Express van Andermatt naar Chur.

Eerst met de bus van Saas Grund naar Andermatt:

Furkapass.

We gaan met de bus over de Furkapass. Heel veel haarspeldbochten.  Furkapass, vol verwondering kijk ik, we komen uit dit dal.  Koffie stop op 2300 m. Hier zien we een Marmot. Bordje van de top, vanuit de bus. We gaan weer dalen en naar Andermatt.

Andermatt.

Andermatt, Kolumbanskerk, 11e-13e eeuw. St. Peter en St. Paul Parochie kerk. In de kerk.

Glacier Express van Andermatt naar Chur.

Glacier Express.

We verlaten Andermatt. We rijden langs de Oberalpsee. En stuwdam. We slingeren door dorpjes en gaan over de Rijn.

Rheinschlucht.

Dan gaat de Glacier Express door het prachtige Rheinschlucht/Ruinaulta. Hier is 10.000 jaar geleden een aarverschuiving geweest. Maar mooi! Ze noemen het ook de Zwitserse Grand Canyon. Ongelofelijk mooi, het is alleen per trein, fiets, bootje of lopend te bereiken.

Hangbrug. Station Versam-Safien. Aankomst in Chur. Hier staat de bus voor ons klaar.

Davos.

De komende 3 nachten zijn we in dit hotel in Davos. Achter ons hotel een hoge berg, we gaan omhoog! Er is een kunstmarktje. Kerkje in Davos. Bloemenkar en koeien in Davos.

We hebben een gratis kaartje voor de bergbanen en bus. Dus.....We gaan met de Parsenn baan naar boven. En het laatste stukje in dit bakje. Gaaf! Eerst naar het Mittelstation, Hohenweg 2219 m., dan naar Weissfluhjoch, 2663. En dan naar Weissfluhgipfel, 2844 m.

Weissfluhgipfel, 2844 m.

Eenmaal boven op 2844 m. is het onwijs genieten. Wat een prachtige vergezichten, whaw!

Zo bijzonder.

Met het een na laatste treintje weer terug. We dalen snel en zien Davos en de Davoser See. R.o. is ons hotel. Kaartje van de trip die wij omhoog hebben gemaakt.

Davoser See.

Ons pasje is ook voor de bus. We gaan eerst heel Davos door met de plaatselijke bus en gaan dan terug en stappen uit bij de Davoser See. We lopen langs het hotel: Het gouden ei. Kosten hotel: 170 miljoen, een kamer is €1100 p.n.  We wandelen een stuk langs het meer en zien het rode lint door de natuur. Met de bus naar ons hotel, het 1e stukje van de baan omhoog is nog te zien.

Chur.

Chur, St. Martin Kerk, 1491.  Orgel.  Augusto Giacometti.

Kathedraal St. Maria Hemelvaart, 1272,  de bouw duurde 120 jaar. Glas in lood, het leven van Maria. Gewelven, in de 17e eeuw beschilderd. Boven de deur. Grafsteen tegen de Kathedraal van  de Bisschop van Chur, 1851-1932. Ingang Kathedraal.

Het Bisschoppelijk Paleis, 18e eeuw.  Nog even winkelen en via de Obertor naar de bus. We gaan van Chur weer met de bus naar Davos.

Bernina Express, wij gaan van St. Moritz naar Tirano (Italie)

St. Moritz.

Wij lopen van het station de berg op het stadje in, blijkt er een roltrap naar het centrum te zijn.    St. Moritz, Protestantse kerk. Tja....Stadje met meerdere 5 sterren hotels. zo'n auto hoort erbij. St. Moritz meer.

Bernina Express.

Kaart:  De route die de trein gaat afleggen. In de trein is er een wagon voor ons gereserveerd, maar....achter de trein rijden 2 open wagons en dat lijkt me heerlijk. Ik ga kijken of er een plekje is en gelukt, plaats genoeg. Heerlijk weer! Foto 's verder vanuit de open wagon. Pontresina, het 1e station. Morteratsch-Gletsjer.  Station Bernina Suot.  Lago Bianco en de Diavolezza Gletsjer.

Stuwdam. Heerlijk genieten in het zonnetje.  Palu Gletsjer. De Bernina gaat door een prachtige natuur.

Brusio.

We gaan over een spiraalvormig viaduct, van 110 m. lang. Kaartje. Wat een uitzicht in een open wagon. Fijn om zo te kijken en foto 's te maken!

Lago di Poschiavo.

Iedereen zit te genieten van deze mooie route.

De Bernia slingert door een bijzonder landschap. Even helemaal achter in de trein. En dan gaan we door het dorpje St. Antonio.

Tirano.

Langs de rivier. Over de weg in Tirano. Over het plein, Plazza Bassillica. Langs Santuario della Madonna de Tirano, een 16e eeuwse pelgrimskerk. In Tirano stopt de trein.

We hebben enorm genoten. Dank zij het mooie weer konden we in de open wagon zitten. Eenmaal in Tirano hebben we nog tijd om even rond te kijken voordat we met de bus terug gaan naar Davos. Opeens is de koffie goedkoop. Nu €1.50 en in Zwitserland 5 ZFh. (€5).

Met de bus van Tirano naar Davos. Voor ons laatste nachtje.

Ik zit achter in de bus en schiet nog wat foto 's, soms door de achterruit, hij is smerig.

Van Tirano (I) naar Davos met de bus.

Een heli vervoert hout in de bergen. Koeien langs de weg. Dorpje. Stuwdam. Bruggen waar de Bernina  Express overheen ging.

Vertrek uit Davos. We gaan eerst Luzern bezoeken.

Daarna gaan we weer in Mulhouse overnachten. Helaas bij vertrek: regen!

Vanuit de bus, de weg tussen Davos en Luzern. Buien. r. De Walensee.

Luzern. Het is droog!

Luzern.

Manniturm, een toren van  de stadsmuur, 14e en 15e eeuw. Nollitrum, 1513, de enige ronde toren van de stadsmuur, aan de Reuss. Raadhuis, 1602-1604 gebouwd en erachter de stadstoren op de Kornmarkt.

Luzern. Spreuerbrucke, 1408. Met in de nok mooie schilderijen.

De Kapel Brug, gebouwd 1331. In 1993 gedeeltelijk verbrand en weer hersteld. Met mooie schilderijen in de nok. Maar ook de verbrande van 1993 zijn te zien. Uitzicht vanaf de bug.

De Kapelbrug. Over de Reuss, erboven het witte hotel. Chateau Gutsch, het is een 19 eeuws kasteel. Watertoren van de Kapel brug. Rond 1300 gebouwd, ooit archief, schat-, verhoor- en martelkamer. Jesuit Kerk, helaas gesloten. Aan de Reuss.

Vierwoudstedenmeer, Meer van Luzern.

We maken een boottocht op het meer vanuit Luzern. Mooie bergen rondom het Vierwoudstedenmeer. Pilatus, 2137 m. Bij dit dorpje stopt de boot, er gaan enkele passagiers van de boot af. We varen weer terug en zien de stad Luzern.

Via de stad lopen we naar de bus om weer verder te gaan. Waterflesje vullen en naar de bus. Wij verlaten Luzern net als deze lange bus over deze brug.

We verlaten Zwitserland en gaan weer naar Mulhouse in Frankrijk. Voor het hotel veel jongeren op het gras??? Pokomon is hier!  Wij verlaten Mulhouse 's morgens vroeg om terug naar huis te gaan.

Zwitserland, wat ontzettend mooi. Ik heb genoten!

Voor sommige foto 's dank aan mijn reisgenoot.