Alaska, 2013. Deel 2

Dag 7.

Van Tok naar............we zien wel, .................ergens halverwege Whitehorse, Canada. 340 km.

We zijn een half uurtje op pad en dan........

Onze 1e ontmoeting met een beer! Geweldig, vlak naast de camper. Langzaam gaat hij verder en verdwijnt in de bossen.

We gaan de grens over van Amerika naar Canada. De weg is hier heel erg slecht, allemaal gaten. Er is geen wachttijd bij de grens. Wel de gebruikelijke vragen, waar naar toe, heb je .. bij je? Nogmaals te horen gekregen dat de weg bij  Dawson City gesloten is. We rijden over de Alaska HWY 2 (Amerika) en HWY 1 (Canada).

Kluane Nationaal Park. Veel bewoners van Alaska en Yukon zijn First Nations.

We zijn in Yukon, een Canadese staat. Hier gaan we op de camping staan in een heel klein dorpje. Aan de grote weg staat een bord van de camping, we gaan kijken.

Camping Burwash Landing Resort aan het Kluane Lake. € 16,01. Vanuit onze camper kijken we uit over Kluane Lake. Het meer is nog 1/2 bevroren. Oude bootjes liggen aan de kant van het meer. Zonnig, 24 graden. Wat een heerlijk uitzicht!

Wandeling door het dorp Burwash, een openlucht museum. Grondeekhoorn naast de niet werkende benzine pomp. De zon gaat om 23 uur onder.

Dag 8.

Van Burwash naar Whitehorse, Yukon, Canada. 300 km.

Bij vertrek met de camper lopen er wilde paarden op de weg, voor onze camper langs.

Ze hollen het bos weer in.

We vervolgen de weg en dan zien we al snel.......

Vanuit de camper zien we 2 beren. Nog veel ijs op het meer. Dan gaan de beren verder, over de weg achter onze camper. Wij zijn alleen op de weg met de 2 beren.......

We genieten!

We rijden uren langs het Kluane Lake en draaien er helemaal omheen. Een prachtige weg.

Een Moose in het water.

We rijden door Takhini Valley. In Hainus gaan we tanken. Tanken doen we altijd op tijd, de afstanden naar de volgende benzinepomp is vaak ver.... Dan rijden we naar Whitehorse in de Yukon, Canada. De bomen zijn steeds groener.

Camping Hi Country in Whitehorse, Canada, € 30.56. Hele mooie camping.

Hier staan we                                                                                                                               x

Er staan verse bloemen in het toiletgebouw.

Whitehorse. Heerlijk Zalm eten in Whitehorse bij Klondike. Totempaal. Indiaanse Kunst.

Dag 9.

Van Whitehorse richting Tok.....ergens halverwege, 300 km. Wij gaan dezelfde weg weer terug naar Tok. De weg via Dawson is gesloten. De weg is niet begaanbaar, te veel sneeuw.

Whitehorse, hoofdstad van de Yukon. 24.000 inwoners.

We bekijken eerst S.S. Klondike, in Whitehorse, het is gratis. Eetzaal en keuken in S.S. Klondike. Scheepsmotor. De dag, 28 mei. Onderin het schip S.S. Klondike.

S. S. Klondike:

De radar boot vervoerde tussen 1919 en 1950 vracht tussen Whitehorse en Dawson City.

Vanaf de Radarboot Klondike kijken over de rivier Yukon.  De rivier Yukon is 3 maand bevaarbaar en nu nog gedeeltelijk bevroren.

De winkelstraat van Whitehorse, we gaan nog even naar een galerie. In North End Gallery bekijken we de Indiaanse kunst, prachtig. En nog even langs de Superstore.

De weg naar Dawson City is nog niet open, we gaan/moeten dezelfde weg terug naar Tok. Weer een schitterend uitzicht. Na de middag gaat het regenen.

Donkere wolken. Veel regen. Nevel boven de weg. En toch bijzonder.

We gaan weer op Burwash Landing staan, vannacht als enigste!  Na een uurtje is het weer droog. Camping € 16.01. De bergen spiegelen in de poeltjes water van het meer. En veel vogels boven het meer. Nevel boven het meer en sneeuw op de bergen.

Vanaf de camping, mooie laaghangende bewolking.

Dag 10.

Naar Tok. 330 km.

We gaan weer richting Tok en van Canada naar Amerika. Tja, wat een slechte wegen in Alaska, regelmatig zijn ze bezig.....Maar vaak moet je slingeren tussen de gaten in de weg, of rijd je over een stuk gaffel. Maar de ongelofelijk mooie natuur maakt veel goed.

Camping Sourdough in Tok, € 24.78. Het is 25 graden. Beer op het dak!  Mooie bloemetjes in de buurt. We gaan 's avonds pannenkoeken gooien op de camping. Daarna marsmallow bakken. Gezellig met 15 medegasten! De winnaar krijgt 's morgens een ontbijt. Dit is elke avond op deze camping.

Dag 11.

Tok - Valdez 410 km.

De weg van Tok naar Valdez. Gigantisch mooi! Plots een kudde rendieren vlak voor de camper over de weg.

Mount Wrangell. Gletsjers. We zijn nog enkele km. voor Valdez.

Camping Eagle 's in Valdez.  € 26.19 p.n.   We staan tussen de sneeuw bulten.  Fris en nog veel sneeuw.  Indiaanse kunst. Onze camper onder blauwe bord. Valdez, we staan op loopafstand van de haven, er zijn veel campings!

We lopen 's avonds even naar de haven van Valdez. We worden opeens geroepen door Denise en Ryanne, ze stonden bij ons op de camping in Tok (pannenkoeken gooien). Zij komen uit Australie en hebben een hele grote camper (busformaat) gekocht en trekken een jaar rond.  Ze staan op een andere camping. We krijgen een uitnodiging om iets te drinken bij ze. Gezellig!

In 1964 was er een grote aardbeving en tsunami. Het epicentrum lag in de Prince William Sound. Een kracht van 9.2 op de schaal van Richter. Er zijn 115 doden in Alaska. Valdez werd van de kaart geveegd. De golven waren 67 meter hoog. Er is een nieuw Valdez 4 km. verderop gebouwd. De grootste schade was in Anchorage, 120 km. verderop. De schade in Alaska is $ 84 miljoen, in British Columbia is de schade $10 miljoen, in Oregon zijn 4 doden en $ 7000.000 schade en in California zijn 13 doden en $10 miljoen schade.

Valdez, 4000 inwoners. In 1898 is er goud gevonden.

Valdez. Einde van de Pipe Line (midden van de foto).

In 1977 is de Pipe Line klaar en komt er olie aan vanuit Prudhoe Bay naar Valdez. We hebben de Pipe Line al meerdere keren gezien onderweg. In de haven het einde van de Pipe Line en hier is de olie opslag. Op deze foto te zien, midden op de berg. In 1989 was er de olieramp Exxon Valdez. Een olietanker botste tegen een koraalrif. En kwam 40.000 ton olie in de zee.

Dag 12.

Dagje Valdez. Bewolkt en fris. We gaan varen naar Prince William Sound.

We zien vandaag:

Eagle 's, Aalschovers, Zeeleeuwen, Walvissen, 1 zwarte Beer, Orka 's, zeeotters, Berggeiten en Dolfijnen.

Wij gaan met Stan Stephens een boottocht maken naar Prince William Sound . Een boot tocht van 7 uur.  Eten en drinken is inclusief.  Je kan ook zelf roeien naar de Gletsjer, alleen wij gaan ....... natuurlijk met de boot van Stan Stephens.

Het begin van onze boottocht. Onder, we varen langs Old Valdez, het is helemaal verwoest in 1964 door een Tsunami, door de golven van 67 m.

Het is fris maar we kijken onze ogen uit. De boten varen uit de haven van Valdez naar de zee.

De eerste Orka 's.

Varen tussen alle kleuren ijsschotsen. Op foto 3 en 5 zie je de gletsjer: Columbia Glacier in de verte. Whaw wat is dit een geweldige ervaring. Zo mooi...geen woorden voor.

Gieten van de vormen, kleuren. R.o. een Eagle midden op een ijsschots.

Columbia Glacier. Hier kan je het eind zien, waar de gletsjer in de Columbia Bay afbrokkelt. De kaart, X is de Columbia Gletsjer.

We varen weer terug en zien de eerst walvis. En dan ........

Opeens zijn overal orka's, walvissen en dolfijnen. Zelfs de schipper is verrast want ze zwemmen allemaal rond de boot! Normaal vertelde hij waar je moest kijken maar nu....er is geen beginnen aan....ze zijn overal....

Wat is dit genieten. Ongelofelijk zoveel en zo mooi.

Zeeotters, opeens zijn die beestjes overal druk aan het spelen. Zo lief.

R.o. een beer. Hij zit halverwege een berg en is maar een heel klein stipje voor ons, maar toch weer een beer.

Zeeleeuwen.

En dan opeens heel veel lawaai.....de rotsen liggen vol met zeeleeuwen. Lekker spelen, in en uit het water.  Groot en klein. Wat bijzonder.

Maar ook zij zijn er nog, rondom de boot.

De zeeleeuwen op de boei, groeten ons. Ook de zeeotters zijn weer van de partij. We zijn bijna weer in Valdez.

We varen voor het einde van de Pipeline in Valdez. Vanwege de veiligheid niet meer te bezoeken of er dichtbij langs te varen.

Valdez komt weer in zicht. We meren aan. Wat een ongelovelijke mooie tocht, zeer de moeite waard!

Een busje brengt ons terug naar de camping, maar de haven is op loopafstand.

Vervoer in Valdez, mooi en groot.

Dag 13.

Dagje Valdez. Zonnig en soms bewolkt, fris. We besluiten om nog een dagje in Vadez te blijven, er is vandaag gratis eten voor alle inwoners en de gasten van Valdez.

Een lange rij gasten en inwoners van Valdez, gratis eten! Heerlijk, meerdere soorten vis, hot dog, salade, rijst, drinken. Het leger bied dit aan. Vis bakken. We ontmoeten onze Australische vrienden, Denise en Ryanne weer en eten samen. Er zijn verder ook allerlei activiteiten o.a. een helicoptervlucht. Ik vind het daarvoor te bewolkt. L.o. Een tsunami waarschuwingsbord.

Eagle.
Eenmaal op de camping zien we weer allemaal Eagles. Iemand voert ze vis en dan komen ze graag! Op een bevroren meer en hoog in de boom. Zo veel bij elkaar, mooi!

Porcupine.

Tja ik ga terug naar de camping en dan loopt er op de weg een Porcupine. Midden op de weg....ik hou het verkeer even tegen. Een Porcupine is een soort stekelvarken met giftige stekels die hij af kan schieten. De stekels zijn nu plat op zijn onder rug, maar hij kan als hij zich bedreigt voelt ze afschieten.

In Valdez zie we iemand op een scate die zich heerlijk laat voortrekken door een hond. Ons laatste nachtje in Valdez. Het is fris. Maar wat een mooie boottocht hebben we hier gehad.

Dag 14.

Van Valdez naar Palmer. 430 km.

We vertrekken weer uit Valdez. Eerst moeten we weer een stuk terug. Laaghangende bewolking, maar even later komt de zon. Na de afslag naar Palmer hebben we regen.

Matanuska Glacier, in de regen!  Vaak zien we mooie brede rivieren.  Vele koffie huisjes, deze bij Matanuska Glacier. Overal postbussen aan de straat.

Zo wonen heel veel mensen buiten de steden, in de bossen. Overal in Alaska zagen we dit langs de weg.

Enorm veel rommel rond de huizen en tientallen auto 's. Gevraagd, waarom?? De mensen in Alaska zijn lui !!!!

Jammer, want ze hebben een omgelovelijke mooie natuur.

Het is weer droog!

Palmer. Aankomst op de Camping Mt. View in Palmer. € 27.58. Voor het eerst zien we gras op de camping. We staan vooraan.

Palmer, een tuinbouw gebied. Een vruchtbaar gebied, ze hebben o.a. de grootste kolen. Elektriciteit is bovengronds in Alaska. Rivier bij Palmer.

We gaan van Palmer naar Seward en Homer, zie de volgende sub pagina.