Alaska, 2013. deel 3

Dag 15.

Van Palmer naar Seward. 270 km. We vertrekken met bewolking maar even later schijnt weer de zon en is het lekker warm. We rijden door de stad Anchorage en stoppen even bij Beluga Point.

Beluga Point.

Beluga Point. Hier kun je Beluga 's zien, witte walvissen. Helaas!

Alle borden aan de weg zijn beschoten!  De weg naar Seward. Even Parkeren bij een meer.

Camping te Seward, geen Hook Up. Geld voor de overnachting moet in een envelopje! Het is € 15.  Uitzicht op de zee. We kijken naar de haven van Seward met lage bewolking.

Seward.

Vanuit Seward, helemaal rechts staat onze camper op de camping. Bij het tsunami bord staan we links. Vrachtauto. Uitzicht vanuit de camper. Zalm riviertje. Zeeotters bij de boot.

Kerkje in Seward.  De vlag. Vis vangen in Seward en schoonmaken. In alle havens staan schone plaatsen om je vis te bewerken. De viskruiwagens staan overal klaar. Haven Seward. Schoolbus.

Dag 16.

Van Seward naar Homer. 290 km.

Exit Glacier.

Eerst gaan we naar de Exit Glacier, Gletsjer.

We wandelen naar de gletsjer. Onderweg bordjes van het jaar waar de gletsjer eindigde, de opwarming van de aarde trekt de gletsjer zich terug. We moesten heel ver lopen, soms over smalle bruggetjes. Kaartje: Maar wat is de gletsjer groot en zien wij maar een klein stukje. Als we terug lopen zien we het smelt water in de rivier.

Overal wegwerkzaamheden. Maar ook zulke mooie meren. Genieten.

Homer Spit.

Camping Homer Spit. We staan op het strand, aan het einde van Homer Spit. Dit is een 7 km. lange  dam de zee in. We staan er 2 nachten, voor € 38.08 en € 37.84. Uitzicht vanuit de camper op camping in Homer Spit, de boot vaart uit naar de zee.

Tijdens eb komen de meeuwen op een droog stukje in de zee. Prachtige wolken. De  zon gaat langzaam onder. Prachtige plantjes op het strand. Vloed. Noorderlicht...

Homer Spit, x is onze camping. In het midden zie je onze camper voor de witte vrachtauto. Er is hier een visverwerkingsfabriek. Veel bedrijvigheid.

Vanuit de camper zien we allemaal vogels vlak boven de zee.

Dag 17.

Dagje Homer Spit. Zonnig, soms even bewolkt, een stevige wind, 20 graden.

We gaan winkelen in Homer Spit, de winkels staan op palen in de zee. We kijken vanaf de haven naar Homer. Haven Homer Spit.

We maken een avond/strandwandeling. Plaatselijke vissers zijn druk aan het vissen. Heel veel meeuwen zijn er. De goede gevangen vissen komen in een bak, wat ze niet kunnen gebruiken gaat weer in zee. Een prachtige zeester!

Het einde van de 7 km. lange pier. Nog 200 m. lopen naar onze camper.

Dag 18.

Van Homer Spit naar Kenai. 280 km. Zonnig.

Nog even op het strand kijken en dan zie ik allemaal mensen en fotograven in de zee staan, ik ga even kijken.....

Drie Zweden die voor de 2e dag in Alaska zijn...ze zien een ... Eagle. Hij blijft mooi voor de 3 Zweden en mij zitten. Als ik weer naar de camper loop, moet ik met de voeten door het water.

Eagle. Genieten.

Op de Camping. Luchtfoto van de 7 km. lange Pier. Vanaf een parkeerplaats vanaf het vaste land zien we de pier Homer Spit, we stonden aan het eind op de camping. De Pier is 7 km. lang, de zee in.

Mount Redoupt.

Op weg naar Kenai, we zien Mount Redoupt, 3108 m.

Kenai.

Bij Safeway even de boodschapjes halen. Camping Beluga Look Out in Kenai. € 40.67, een mooie camping. Uitzicht vanaf de camping. In de verte Mout Redoupt, 3108 m. Kenai is van oorsprong Russisch, we bekijken enkele monumenten.

's Avonds bij eb komen allemaal meeuwen. De rivier (licht van kleur) stroomt in de zee.

Mount Redoupt, uitbarsting.

In de schemer zie ik een vulkaanuitbarsting in de verte, Mount Redoupt. Wij zien Mount Redoupt vanuit de camping in Kenai, de rode driehoekjes zijn vulkanen.

Dag 19.

Van Kenai naar Anchorage. 150 km. Zonnig, 22 graden.

's Morgens, de vulkaan is weer rustig. Meren onderweg. Vrachtvervoer van cement.

Chugach N.P.

We hebben olie nodig, we krijgen hulp. Een mooi meer. Beluga Point, weer een kans op een Beluga, witte walvis....helaas. De weg gaat langs het water, verboden om langzaam te rijden. Meer dan 5 auto 's achter elkaar, je krijgt een boete!

's Avonds zoeken we een camping in Anchorage, Creekwood. € 37.20. Eerst lekker buiten zitten en dan inpakken. Morgen voor 11 uur de camper inleveren, 3 km. vanaf de camping. Nog een buitje 's avonds.

Dag 20.

Anchorage. 3 km. Mooi zonnig weer, 24 graden.

Eerst even de watertank vullen, de afvoertank legen. De camper even netjes maken. Dan naar het verhuurbedrijf. We hebben een dubbele ster in de ruit maar ook nogal wat klachten over de camper. O.a. de magnetron viel uit het kastje onderweg, gaspitjes die het begaven en een deurtje begaf het. De ruit kost ons $ 60 borg, maar we krijgen $ 250 schadevergoeding. Wij zijn tevreden. Ruim 4000 km. gereden. Kosten benzine: bijna € 800

Maar het was heerlijk om met een camper door Alaska te rijden, genoten van de geweldige natuur en dieren overal in de vrije natuur.

Wij slapen 2 nachten in hetzelfde hotel, weer bij het watervliegtuigen "vliegveld". Terras van het restaurant van ons hotel, met uitzicht op watervliegtuigen vliegveld, Lake Hood.  In het restaurant heel veel t.v. 's, wij tellen er 15. Uitzicht vanuit onze hotelkamer.

Lake Hood

Terug bij ons hotel en dan vliegen de watervliegtuigen volop, er ligt geen ijs meer in het meer. Vanmiddag genieten we van de zon en watervliegtuigen, vliegtuigen en de kleine vliegtuigjes. Alle watervliegtuigen hebben een heel klein huisje erbij staan. Aan de buitenkant de electriciteits meter.

Foto van boven: Midden Lake Hood,  ons hotel  Coast Int. Inn is links onder, het int. vliegveld  Ted Stevens zie je links midden. Rechts midden is het vliegveld voor de watervliegtuigjes.

Ons hotel is bij het puntje van de snuit van dit watervliegtuigje.

Dag 21.
Met de bus naar Down Town Anchorage. We gaan met de bus en kopen een Kaartje voor 60 + voor $ 0.50 naar het centrum, +/- 20 minuten.

Met de bus naar Down Town. Toeristen Info. En natuurlijk koffie!

Met deze tram door Anchorage, 1/2 uur. Het is gratis! In de tram.

Een leuke markt Down Town in Anchorage. Heerlijk door het stadje en natuurlijk onze laatste dollars even......Met de bus weer terug naar het hotel.

Genoten!

Dag 22.

Om 02.30 uur op. Om 3.30 uur brengt het hotelbusje ons naar het vliegveld. Om 5.45 uur gaan we vliegen.

Veel kunst in het vliegveld. Ons vliegtuig staat klaar. Uitzicht vanuit het vliegtuig, net voor vertrek.

Alaska. Ruim een uur vliegen we over gletsjers, besneeuwde bergen, mooi....heel erg mooi.

Canada, Rocky Mountains. Rechts in Mount Robson te zien, 3954 m.

De Mississippi, vlak voor Minneapolis, Minnesota.

Dag 23.

Schiphol.

Om 11 uur in de trein naar Assen.

Een geweldige ervaring.

Prachtige, indrukwekkende natuur. Een lange reis (vliegen - wachten - vliegen). Prachtig al die "bijzondere" dieren in de vrije natuur. Bijzondere gletsjers en brokken ijs in de zee. Het laatste uur op de heenreis en eerste uur op de terugreis vliegen was ongelofelijk mooi. We hadden veel pech met de camper ( toppunt de magnetron valt uit het kastje tijdens het rijden). In Alaska heerlijk rustig op de weg. Ongelofelijke slechte wegen, heel vaak waren er wegwerkzaamheden. We ontmoeten hele vriendelijke en behulpzame mensen. We kregen veel bewondering ( 2 dames) die met een camper door Alaska gaan. Geweldige bergen met sneeuw, in alle maten en vormen. Bijna altijd heerlijk zonnig weer, tussen de 20-25 C. graden. Alleen de eerste dagen en in Valdez is het fris. Twee x een ½ dagen regen. Geweldig, een hotel dicht bij een watervliegtuigen "vliegveld". Prachtige meren en rivieren. Amper muskieten, we zijn vroeg in het jaar (wel speciaal daarom vroeg gegaan). Voldoende parkeerplaatsen en veel speciale paarkeerplaatsen om foto 's te maken. Buiten de steden een enorme troep gezien aan de kant van de weg. Rondom de huizen waar mensen wonen enorm veel troep ( soms tientallen oude auto 's) , dit alleen in de bossen langs de HWY en niet in de steden. Campings meestal matig, enkele mooie, bijna allemaal op grind. Geweldige uitzichten op campings over een meer of de zee. Langzaam werd tijdens onze reis de bomen (vooral de berken) groener, mooi. Prachtige grote vrachtauto 's. Veel vissers en vis, natuurlijk lekker vis gegeten. Leuke stadjes aan de kust. Prima verzorging in het vliegtuig, behalve van Anchorage naar Minneapolis (alleen drinken en zakje pinda 's). Prima land om alles met de Visa te doen. Gemakkelijk om te parkeren met de camper als je boodschappen wil doen, grote parkeerplaatsen. Onze Camper, de C 25, heeft een lengte van 7.60 meter.

Deze dieren hebben we tijdens onze reis in Alaska gezien. Gaaf!!!